Josephine's rytme

10. februar 2013

Alder:
7 mdr.

Josephine's rytme

Hej Helen

Så fik jeg endelig meldt mig/os ind efter mange gode anbefalinger.

Nu kan jeg se at du skriver at du helst vil have delt emner op i flere forskellige breve, og det vil jeg også meget gerne, men må bare lige have lidt luft her inden jeg går i seng. Og hvis det bliver for uoverskueligt, skal jeg selvfølgelig nok dele det op i flere breve.

Jeg fødte en helt fantastisk lille pige ved navn Josephine d 16 juli 2012 i de bedste og tryggeste rammer. Havde en fantastisk graviditet og lige så fantastisk fødsel.

Jeg har desværre epilepsi, og er blevet medicineret under hele graviditeten, og kom ret hurtigt ned på en passende dosis igen. Jeg har derfor taget meget hensyn både før og efter jeg fødte Josephine og har min mand som er utrolig fantastisk til at være behjælpelig i alle situationer.

Hun blev ammet fra første øjeblik, og det gik rigtig godt med alt 'natteroderiet' og hun har aldrig været vågen mere en max 3 gange for at få mad. Og fik flaske om aftenen de 2 første uger, da hun havde tabt sig 8 % de første par dage, og derefter rådede sundhedsplejersken os til at stoppe, fordi amningen gik så godt. Det har så resulteret i at hun slet ikke vil tage flaske nu. Og det har selvfølgelig givet lidt problemer.

Mit spørgsmål går på her: Jeg er i tvivl om hun overhovedet gider mere, for hun ligge der ikke så længe (hvilket hun aldrig har gjort) men nu får hun ligesom viklet armen ind under mig, og brokker sig. Så det er faktisk kun om aftenen inden hun skal sove og inden formiddagsluren. Det er som om det ikke får hende til at falde til ro mere. Om aftenen inden puttetid, faldt hun i starten i søvn der, og så kune jeg ligge hende ind uden problemer, men det kan jeg ikke længere. Så vågner hun efter ca 30 min og kan ikke falde til ro/i søvn igen. Har prøvet at tage hende op og amme hende igen, men det virkede kun i begyndelsen. Ved simpelthen ikke hvordan vi skal forholde os...

Og efter 2.5 mdr kom hun ind på eget værelse og har sovet der siden. Lige indtil nu.... :( Og hun har på intet tidspunkt ligget i vores seng og sovet indtil nu... :( Nu vågner hun, som hun har gjort de sidste par dage, ca kl 02 og er vågen i ca 1.5 time, og sover først når hun ligger i vores seng. Vi prøvede også at lade hende ligge, dog med at gå ind og give hende sut og berolige osv. Ved ikke helt hvad der sker i øjeblikket. Hvad kan vi gøre for at gøre det her bedre igen?

Jeg har læst din bog omkring søvnhjulet i ca 7 mdr, og det resulterede i at hun var lysvågen kl 03, og kunne slet ikke sove igen. Og det du'er ikke rigtig når jeg skal være oppe så mange timer om natten mhp min epilepsi. Og vi har overvejet 'Godnat og Sov Godt' da min mand prøvede det med hans ældste pige på nu 9 år, og det fungerede rigtig godt. Hun går også meget sent i seng ca kl 22-23 og virker bare ikke rigtig træt før ...

Annonce

... det.

Da hun var 4 mdr (præcis) startede vi så småt med at give hende grød, da hun virkede utrolig interesseret i mad generelt og virkede mere sulten end hvad jeg kunne hjælpe hende med. Og efter kort tid - ca 1 uge - gik det rigtig godt med grøden. Og nu spiser hun 3 gange grød om dagen. I begyndelsen var hun ikke så vild med frugtmos og lign, men kort tid efter gik det fint. Så måtte vi senere engang imellem 'bruge' mosen til at søde grøden, så den røg bedre ind. Nu bruger vi dog yoghurt og øko skyr m frugt i. Og til tider en smule vanilie i, hvis det slet ikke går.

Hun har længe ikke ville have grøntsagsmos og har decideret nægtet det, men nu er hun blevet mere interesseret i at smage al mad, og spiser faktisk lidt bondebrød med smør på eller makral/tunsalat til frokost inden grød. Hun er god nu til at smage synes jeg, og hun er god til at sidde med mad selv, fx frugt og grønt. Men det med grøntsagsmosen er endnu ikke et hit :( Det virker som et utrolig stort projekt, som lige nu er uoverskueligt. Har du nogle gode ideer?

Vil her prøve på bedste mulig måde at beskrive en typisk dag for hende/os:

Ca. kl 07.30-08.30
Vågner hun i egen seng og er glad, tager hende som regl ind til os og hygger i ca 15 min inden vi står op.

Ca. kl 08.30-09.30 Morgenmad - Semper grød (6 mdr) Hun spiser ca 1 time efter hun er vågnet

Ca. kl 10.30-11.30 Formiddags lur (Hun sover ude på altanen eller sover når vi går

Ca. kl 13.30-14.30 Vågner

Ca. kl 14.30 Frokost - Semper grød og lidt rugbrød - Hun spiser ca 1 time efter hun er vågnet

Hun sover meget sjældent eftermiddagslur, men engang blev hun ammet sidst på dagen og sov så 30 min. i min favn

Og derfra holder hun sig så faktisk vågen til kl ca 21.30 hvor vi putter hende, ved at amme hende inde i vores seng, hun falder i søvn, og jeg kan bære hende ind.

Ca. kl 01.30 Ammer hende igen

Ca. kl 07.30 Vågner hun

Tror bare at det ikke er optimalt for hende eller os, og vil rigtig gerne hjælpe hende til en bedre rytme og bedre spise- og sovetider. Og skal jeg helt stoppe med at amme hende?

Hun har fin afføring, og har ofte våd ble, hun får både d-dråber og jern dråber og har aldrig rigtig ville tage modermælkserstatning efter de 2 første uger af hendes liv. Prøver nu med sødmælk. Hun er en super glad pige, der faktisk altid har humøret meget højt lige indtil puttetid. Hun er god til at være hos andre, og er en selvskabelig lille pige. Vi går til rytmik og svømmer engang imellem og leger ofte med ande babyer. Hun er god til at ligge på maven, og møffer godt rundt, og numsen begynder så småt at komme op. Hun har dog ingen tænder endnu... Hvad mere skal jeg sige? :) Vist ingenting, det var vist mere end rigeligt. Beklager, men håber inderligt du kan og vil hjælpe os.

Glæder os meget til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
A og C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet